شیرآلات ساختمانی

شیرآلات ساختمانی و تجهیزات صنعتی

شیرآلات ساختمانی

شیرآلات ساختمانی و تجهیزات صنعتی

  • ۰
  • ۰

مقایسه انواع آبکاری شیرآلات

آبکاری شیرآلات خصوصیتی از شیرآلات بهداشتی است که در گذشته و در بحث دکوراسیون داخلی چندان مورد توجه قرار نمی گرفت و  تمرکز اصلی تنها روی عملکرد شیرآلات بود. اما امروزه رنگ شیرآلات و همخوانی آنها با سینک آشپزخانه، علم دوش و سنگ روشویی و غیره یکی از فاکتورهای مهم در بحث دکوراسیون داخلی آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی است. برای آبکاری شیرآلات روش های مختلف وجود دارد که انتخاب آن به رنگ مورد نظر و همچنین تکنولوژی آبکاری بستگی دارد. در این مقاله انواع روش های آبکاری و مقایسه آنها به لحاظ مقاومت را بررسی خواهیم کرد. 

 

انواع آبکاری شیرآلات

آبکاری شیرآلات

نیکل اولین ماده ای بود که در آبکاری شیرآلات مورد استفاده قرار گرفت و قدمت آن به ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. اما در اوایل قرن بیستم این نوع آبکاری محبوبیت خود را از دست داد. زیرا نیکل  فلزی نرم بود که مقاومت کافی نداشت. در واقع این نوع آبکاری پس از مدتی از روی شیرآلات پاک می شد و آلیاژ برنج زیرین را تیره می کرد.

به دنبال کنار گذاشته شدن آبکاری نیکل، از دهه ۱۹۳۰ بود که فلز کروم مورد توجه قرار گرفت. برنج کروم اندود مقاومت بالاتری در مقایسه با برنج نیکل اندود داشت و از آن پس به عنوان آبکاری استاندارد و رایج شیرآلات شناخته شد. به تدریج تکنولوژی های مختلفی برای آبکاری شیرآلات ابداع شد که برخی از آنها نظیر PVD مقاومت بالاتری در برابر سایش و تغییر رنگ حتی نسبت به آبکاری کاری کروم دارند.

آبکاری نیکل

آبکاری شیرآلات

رنگ فلز نیکل نقره‌ای متمایل به زرد است. دارای خاصیت صیقل پذیری، جوش پذیری به همراه قابلیت انبساط و انقباض است. برای آبکاری نیکل یک جریان برق مستقیم را بین دو قطب مثبت و منفی در یک محیط الکترولیت برقرار می کنند. قطب مثبت یا آند را فلز نیکل و قطب منفی یا کاتد را شیرآلات تشکیل می دهد. در این حالت یون های نیکل از قطب مثبت جدا شده، به سمت شیرآلات حرکت کرده و بر روی آن ته نشین می شود. ایراد آبکاری نیکل آن است که در صورت خورده شدن یا خراش، فلز زیرین آن پوسته پوسته می شود. برای جلوگیری از این اتفاق آبکاری نیکل با روکشی نازکی از کروم پوشش داده می شود.

 

آبکاری کروم

آبکاری شیرآلات

فلز کروم نخستین بار در سال ۱۷۹۸ کشف شد. این فلز که سخت و شکننده است، رنگی سفید نقره ای دارد و در مقابل نمک ها، گازها و مواد قلیایی مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد. اما نقظه ضعف آن نسبت به اسید کلریدریک، سولفوریک اسید و ترکیبات هالوژن دار است. مزیت آبکاری کروم سطح انعکاس آن است که ۵۶ درصد می باشد و تا درجه حرارت ۶۵ درجه سانتیگراد مقاوم است و کدر نمی شود. اغلب برای افزایش مقاومت و براقیت فلزات در برابر اکسایش و خوردگی سطح آنها را با لایه نازکی از کروم می پوشانند.

 

آبکاری PVD

آبکاری شیرآلات

این نوع آبکاری که با نام تجاری PVD (Physical Vapor Deposition) شناخته می شود نوعی روش فیزیکی است که در آن محلول فلزی در شرایط خلا تبخیر شده و رسوبات خالص آن روی شیرآلات ته نشین می شود. این نوع آبکاری از مقاومت بالایی نسبت به سایش خوردگی و تغییر رنگ برخوردار است.

آبکاری الکتروفورتیک یا الکترولاک

آبکاری شیرآلات

این روش با نام تجاری EPD ( Electrophoretic deposition) یک فرایند دو مرحله‌ای با سرعت اجرای بالا و قیمت بسیار مناسب است. در مرحله اول ابتدا ذرات پودری باردار که در یک محیط سوسپانسیونی معلق هستند با استفاده از جریان الکتریکی از یک سمت الکترود به سمت دیگر که شیرآلات قرار دارد (الکترود با بار مخالف) هدایت می شوند. این ذرات سپس بر روی شیرآلات ته نشین شده و یک پوشش یکپارچه و دقیقا هم شکل را ایجاد می کند.

مقایسه مقاومت انواع آبکاری شیرآلات

اگر بخواهیم انواع روش های آبکاری را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که در میان این روش ها، آبکاری PVD دارای بالاترین مقاومت است. به طوری که این نوع آبکاری توانسته است در تست سالت اسپری ۷۰۰ ساعت بدون خوردگی دوام آورد.

 در رتبه بعدی آبکاری نیکل کروم قرار می گیرد. یک روش قدیمی و رایج برای شیرآلات است که از مقاومت و کیفیت مطلوبی برخوردار است.

 در رتبه سوم آبکاری الکترواستاتیک قرار می گیرد که به دلیل پخته شدن رنگ در کوره دوام مناسبی دارد.

در رتبه چهارم تکنیک الکتروفورتیک قرار می گیرد. ضعف این نوع آبکاری حساسیت نسبت به خش و خوردگی است که در اینصورت ممکن است لایه های زیرین از زیر ناحیه خش خورده آسیب ببیند.

اگر به دنبال تهیه شیرآلات با دوام و با آبکاری مقاوم هستید در  فروشگاه مدرن ساختمان می توانید تنوع بی نظیری از جدیدترین رنگ های شیرآلات با قابلیت های پیشرفته را پیدا کنید.

 

جهت خرید، فروش انواع شیرآلات و یا ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.

 

  • ۹۹/۱۱/۱۹
  • آگهی رایگان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی